Jondal kommune
Folketal pr 30. mars 2017: 1106 • Areal: 210km2 • Bygdesenter: Jondal • Store naturattraksjonar:
Folgefonna, Hereiane og Tveddalsstølen.
Jondal kommune med sine kring 1106 innbyggjarar, utgjer grendene Herand,
Svåsand, Sollesnes, Krossdalen, Torsnes, og Kysnesstrand. Det er gjort historiske
funn i Jondal kommune som fortel om busetnad langt tilbake i tid. M.a. er helleristningane
frå Herand datert tilbake til bronsealderen mellom 1800 og 500 f.Kr.
og ei kvinnegrav ved Byrkjelandsvatnet tilbake til år 700. Dei eldste funna er gjort
i Sævarehelleren i Herand, som viser funn på busetnad og gjenstandar 9000 år
tilbake i tid. Les og om Helleristninger i Herand på Wikipedia
I mellomalderen var ein stor del av busetnaden i Krossdalen. Så kom svartedauden
og gardane vart liggjande øyde. Krossdalen fekk mest truleg namnet
i den katolske tida, då pilegrimar gjekk vegen frå Øvre Krossdalen til Reisæter,
Ullensvang, og vidare til Røldalskyrkja, som var det viktigaste pilegrimsmålet i
Noreg etter Nidarosdomen. Kvart år inviterar Jondal Sokneråd og Øvre Krossdalen
Grendalag til Pilegrimstur langs pilegrimsvegen.
Hus og bygningar på Jondalsøyri skriv seg frå bygdesjøfartens høgkonjunktur
og gjer Jondal til ein av dei mest verneverdige tettstadene i Hordaland. Nordlandsfarten
er den viktigaste grunnen til alle sveitserhusa som vart bygde i dei
første tiåra etter 1900. På 1890 talet sto Jondal fram som eit leiande fartøydistrikt,
og ein reknar med at godt over 100 sjøfolk var sysselsette i sjøfarten kring 1900.
Jondølingane reiste til Lofoten og Finnmark og kjøpte torsk og skrei, som dei
flekte, salta og tørka, og selde vidare som ferdig klippfisk til kjøpmenn i Bergen,
Kristiansund og Ålesund. Under den første verdskrigen gjekk stordomstida for
Jondølane mot slutten, etter å ha vore ei av dei fremste sjøfartsbygdene på
Vestlandet i fleire år. Den siste segljekta som høyrde heime i Jondalsbygda var
”Stine Kristine”. Ho vart seld i 1935.
Ferdafarten var eldre enn Nordlandsfarten, og stod på si høgd på midten av
1800 talet. Jordbruksvarer og handverksprodukt vart frakta med jekter og
skøyter til større byar lengre sør langs kysten. Grunnen til at ferdahandelen fekk
så godt feste og stort omfang i Jondalsbygdene, var eksporten av skiferheller
og plattingstein frå hellebrota på Sollesnes, og salet av trebåtar, både færingar
og mindre hekkbåtar, som vart bygde i hopetal på Kysnes, Torsnes, i Jondal på
Svåsand og i Herand.
I dag har Jondal kommune eit godt utbygd næringsliv med arbeidsplassar innan
jordbruk, industri og tenesteyting. Sysselsettinga er størst innanfor offentleg
sektor. Jondalstunnelen sto ferdig i 2013 og er ein ny kommunikasjonsakse
gjennom den mest folkerike delen av Hardanger. Tunnelen bind Folgefonnhalvøya
saman på ein heilt ny måte og gjer gode høve for vekst både for
lokalt og regionalt næringsliv.
Velkomen til Jondal!